VTEM SlideshowVTEM SlideshowVTEM SlideshowVTEM Slideshow

 

 

 

 

گزارش نشست خبری نخستین دوسالانه خوشنویسی

دكتر محمود شالويي :



قزوین مهد خوشنویسی کشور است

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد گفت: از آن‌جا که شهر قزوین مهد خوشنویسی کشور است و شعاع فعالیت‌های آن علاوه بر ایران به سایر کشورها نیز رسیده و با توجه به تأکید دفتر هنرهای تجسمی بر بحث تمرکززدایی، دبیرخانه‌ دوسالانه را در این شهر برپا کردیم.
به گزارش روابط عمومی اولين دوسالانه بين المللي خوشنويسي ايران ، نشست خبری دوسالانه‌ خوشنویسی با حضور«محمود شالویی» مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ،«محمدحسین شفیعی‌ها» مدیر کل ارشاد قزوین و دبیر نخستین دوسالانه خوشنویسی ،«علی تن» نماینده مرکز هنرهای تجسمی در ستاد دوسالانه و «غلامحسین امیرخانی» از اعضای شورای سیاست‌گذاری این دوسالانه در کتابخانه موزه هنرهای معاصر برگزارشد.

در این نشست شالویی اظهار داشت: دو سال پیش و در مراسم افتتاح نمایشگاه بزرگ خوشنویسی قدما و نستعلیق، خبر پیوستن دوسالانه‌ خوشنویسی را به جمع دوسالانه‌های هنری اعلام کردیم. چون خوشنویسی هنر اصیل ایرانی، با تعداد قابل توجهی هنرمند و جمع ارزشمندی از پیشکسوتان و صاحبان سبک است، پس جا داشت این هنر که در تمام دنیا به نام ایران شناخته شده است و با اعتقادات دینی و اسلامی ما آغشته است، سرانجام به ثبات می ‌رسید. 
وی خاطرنشان کرد: از آن‌جا که شهر قزوین مهد خوشنویسی کشور است و شعاع فعالیت‌های آن علاوه بر ایران به سایر کشورها نیز رسیده است و با توجه به تأکید دفتر هنرهای تجسمی بر بحث تمرکززدایی، دبیرخانه‌ دوسالانه را در این شهر برپا کردیم و با همراهی یک شورای برجسته و مهم کار خود را آغاز نمودیم. هنر خوشنویسی سرانجام باید به این نهادینگی می ‌رسید تا با احساس مسوولیت بیشتری در صحنه حضور پیدا کند. هرچند که متأسفانه تاکنون با وجود آن‌که قدمت این هنر بیشتر است، اما دوسالانه‌ای نوپا را شاهدیم. شاید تاکنون تمام شرایط برای برگزاری این دوسالانه مهیا نبوده است اما به شما اطمینان می ‌دهیم که به زودی با همراهی این جامعه یک دست و هم‌نوا خوشنویسی جای خود را باز خواهد کرد. 
در ادامه این نشست «محمدحسین شفیعی‌ها» مدیرکل ارشاد قزوین و دبیر نخستین دوسالانه خوشنویسی گفت: دبیرخانه دوسالانه از تابستان ۸۸ در محل خانه فرهنگ امیرکبیر برپا شد و بعد از انتشار فراخوان شاهد حضور هنرمندانی از ۲۹ استان بودیم. در این میان، تنها استان هرمزگان متقاضی برای شرکت در دوسالانه نداشت که باید به زودی این مسأله را بررسی کنیم. 
وی افزود: در مرحله‌ی نخست ۷۸۳ هنرمند آثار خود را در قالب CD ارسال کردند که شامل هزارو۷۲۰ اثر می ‌شد و در مرحله‌ دوم بازبینی که از روی اصل آثار انجام می ‌شد، نهایتا ۴۰۸ هنرمند با ۵۷۱ اثر به نمایشگاه راه یافتند. از میان هنرمندان راه‌ یافته نیز، ۶۷ نفر زن و ۳۴۱ هنرمند مرد در نمایشگاه حضور دارند و در رشته نستعلیق ۲۷۵ اثر، در رشته شکسته نستعلیق ۱۳۰ اثر، در رشته نسخ ۴۴ اثر، در رشته ثلث ۵۰ اثر و در بخش گرایش‌های نوین ۷۲ اثر انتخاب شده‌اند. 
دبیر نخستین دوسالانه خوشنویسی تصریح کرد: از آن‌جا که تعدادی از اساتید حاضر در دوسالانه در عرصه رقابت شرکت نخواهند کرد، پس به پاس احترام آن‌ها نمایشگاه مجزایی از مرور آثار منتخب این پیکشسوتان در محل دبیرخانه دوسالانه برگزار خواهیم کرد. بخش‌های جنبی این دوسالانه نیزکارگاه‌هایی همچون «نقش ایرانیان در پیدایش و گسترش خوشنویسی ایرانی و اسلامی»، «نقش کتابت قرآن کریم در پیدایش هنر خوشنویسی»، «نقش خوشنویسان قزوینی در تطور خوشنویسی ایران» ، «بررسی جایگاه هنرمندان خوشنویس ایرانی» و «بررسی و تحلیل آثار رسیده» را برگزار خواهیم کرد. 
در ادامه نشست «علی تن» نماینده مرکز هنرهای تجسمی و یکی از داوران دراین ستاد دوسالانه گفت: برای انجام حرکت‌های ملی و بین‌المللی باید عزمی راسخ داشت و در این مسیر عدم شرکت برخی از اساتید و هنرمندان در حمایت از این حرکت‌های ملی درست نیست، بلکه باید در این مسیر حرکت جمعی و مشارکت گروهی داشته باشیم. چه‌ بسا که ما در شورای راهبردی سعی کردیم از تمامی دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران استفاده کنیم و امیدواریم از این پس نیز هنرمندان با دقت‌نظر بیشتری در این مجامع حضور پیدا کنند. 
وی خاطر نشان کرد: داوران بخش‌های مختلف این دوسالانه عبارتنداز: در رشته نستعلیق امیرخانی، خروش، اخوین، سلحشور و شیرازی به عنوان داور حضور داشتند که با انصراف خروش و اخوین به پیشنهاد دبیر جشنواره، احمد پیله‌چی از هنرمندان قزوینی برای داوری انتخاب شد. در رشته‌ شکسته نستعلیق نیز کابلی، ملک ‌زاده و حیدری و در رشته‌ گرایش‌های نوین رسولی، افجه‌ای و علی تن حضور داشتند. 
وی افزود: از آن‌جا که بیشتر هنرمندان فعال در عرصه بین‌المللی در این دو گرایش کار می‌کنند ما هم تصمیم گرفتیم داوری‌های این بخش را به صورت بین‌المللی انجام دهیم، به همین دلیل اساتیدی هم چون بنی رزی و عبدالرضایی در بخش ایران و جواد خوران و علی توی از کشور ترکیه در بخش بین‌الملل این آثار را داوری کردند. 
در بخش دیگری از این نشست «غلامحسین امیرخانی» از اعضای شورای سیاست‌گذاری این دوسالانه گفت: امروز که بعد از مدت‌ها دوسالانه خوشنویسی شکل گرفته است، جامعه نیز باید ابعاد ماجرا را بداند تا هیچ ابهامی در این حوزه وجود نداشته باشد. ما امروز به جایی رسیده‌ایم که به ناچار باید جوابگو باشیم تا مسأله حل شود نه این‌که نسبت به حضور افراد و سلیقه‌هایشان انتقاد کنیم. 
وی یادآورشد: بعد از ۴۰ سال مسوولیت لازم می ‌دانم برخی از نقاط سازنده را اعلام کنم، زیراکه تا پیش از این در انجمن خوشنویسان روابط عمومی سازنده‌ای وجود نداشته و تمامی مسایل به صورت درون سازمانی حل و فصل شده است. خبرنگاران اعتراض داشتند که چرا تعداد داوران این بخش چهار نفر و به صورت زوج است، درحالی ‌که ما در جشنواره‌های مختلف وقتی داوران زوج می شوند معدل می‌گیریم و از آن‌جایی که اگر اثری درخشان باشد، اکثریت به آن رای می ‌دهند پس مشکلی وجود نخواهد داشت. 
وی تصریح کرد: حدود ۲۰ سال پیش که در سمت مدیریت انجمن حضور داشتم و در داوری‌های خوشنویسی ترکیه به عنوان نماینده رفته بودم، افسوس و حسرت می ‌خوردم که کشور ما به عنوان منشأ خوشنویسی در منطقه چرا تا این اندازه از حرکت‌های جهانی دور است؟ و چرا چنین مرکزی در کشور ما وجود ندارد؟ 
امیرخانی خاطرنشان کرد:همان زمان با وزیروقت گفت‌وگو کردیم تا نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های خوشنویسی راه‌اندازی شود و نهایتا اولین دوسالانه خوشنویسی اواسط دهه ۷۰ شکل گرفت اما همان‌جا متوقف شد. بعد از آن هم خوشنویسی جهان اسلام با همکاری سازمان میراث فرهنگی تنها در یک دوره برگزار شد و دیگر خبری از آن نداشتیم زیرا که برای چنین فعالیت‌هایی جدول زمان‌بندی دقیقی وجود نداشت اما خوشحالیم که بعد از فاصله‌ زیاد امروز این انگیزه در مدیران ارشاد ایجاد شده تا خوشنویسی مجددا جریان شاداب بصری خود را پیدا کند. 

اولین دوسالانه‌ بین‌المللی خوشنویسی ایران با بزرگداشت مقام هنری «میرعماد حسنی قزوینی» در شهر «قزوین» با میزبانی ۵۷۱ اثر در پنج رشته خوشنویسی برگزارمی‌شود.


 55 مهمان حاضر 

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه اطلاع رسانی متعلق به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین می باشد.

Design By Seyed Hossein Yasrebi