VTEM SlideshowVTEM SlideshowVTEM SlideshowVTEM Slideshow

 

 

 

 

شبی باشکوه برای عماد الکتاب قزوینی

مکان : قزوین؛ پایتخت خوشنویسی ایران.
زمان : غروب پنجشنبه 24 دی ماه سال 1388 خورشیدی
وقتی به جمعیت مقابل سینما بهمن که هر لحظه بر تعداد آن افزوده می شود می نگری ،می شود کمی بلندتر از قبل بگویی که مردم قزوین به این هنر و هنرمندان آن نگاهی دیگرگون دارند .
درهای ورودی باز می شود و در چشم بر هم زدنی ، طبقه اول مملو از جمعیت مشتاقی می شود که برای بیشتر دانستن از یکی دیگر از ستارگان پرفروغ آسمان هنر این سرزمین درکنار هم می نشینند.
در کنار خوشنویسان قزوینی ، مهمان های خوشنویسی هم از استان های همدان و زنجان آمده اند تا بر رونق این محفل بیفزایند.
قرآن آغازمی شود تا باز هم یادمان بیاورد که  همه چیز را باید به او سپرد...
سرود جمهوری اسلامی نواخته می شود وپس از آن تیزر همایش پخش می شود؛ تلفیقی از خط و رنگ و موسیقی و شعر ...
مجری همایش شعری از مرحوم قیصر امین پور می خواند تا دوباره از پنجره ی نگاه قیصر به عشق مشتاقانه خیره شویم : از غم خبری نبود اگر عشق نبود / دل بود ولی چه سود اگر عشق نبود؟ /بی رنگ تر از نقطه ی موهومی بود / این دایره‌ی کبود، اگر عشق نبود ...
بخش بعدی همایش ضیافت کلمات سرخی است که از دهان شاعر جوان قزوینی - دکتر حمید عابدی ها استاد ادبیات فارسی - برای بدرقه محرم در آخرین شب این ماه سروده می شود.
حالا نوبت دبیر دوسالانه ای است که اعلام کرده در سال آتی فرهنگ و هنر این کهن بوم و بر شاهد بهاری نو خواهد بود ، محمدحسین شفیعی ها - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ؛ این گونه سخنانش را آغاز می کند :نخستین گام عملی برای برگزاری هر چه باشکوه تر اولین دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران در قزوین ، برگزاری پیش همایش‌های اینچنینی است و از آن جا که این دوسالانه تاثیرات فراوانی در سطح ملی و بین‌المللی در بر خواهد داشت به ابتکار دبیرخانه دوسالانه برای فضاسازی در استان و اطلاع‌رسانی بین علاقمندان خوشنویسی در اقصا نقاط کشور تا زمان برگزاری دوسالانه سه پیش همایش دیگر را نیز در دستور کار داریم .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اضافه کرد: برگزاری هرچه باشکوه‌تر این دوسالانه در قزوین و تثبیت این معنا که قزوین پایتخت خوشنویسی ایران است مستلزم همکاری، همفکری و همگرایی همه هنرمندان به ویژه خوشنویسان است.
وی یادآور شد: بنابراین ارتباط خود را با دبیرخانه دوسالانه که در خانه فرهنگ امیرکبیر دایر است هرچه بیشتر کرده و نظرات خود را ارائه کنید.
شفیعی‌ها تصریح کرد: با توجه به اهمیت این دوسالانه پیش همایش‌های دیگری نیز تا زمان برگزاری این برنامه مهم خواهیم داشت که پیش همایش دوم در دهه فجر، پیش همایش سوم در اسفند ماه و پیش همایش چهارم در فروردین ماه سال آتی برگزار می‌شود و در اردیبهشت ماه نیز شاهد برگزاری اولین دو سالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران خواهیم بود.
وی تأکید کرد: در خصوص این پیش همایش‌ها و مسائلی که در دو سالانه باید مورد توجه قرار گیرد نیازمند همفکری هنرمندان هستیم و دست نیاز به سوی این قشر دراز می‌کنیم و امیدواریم در خدمت به خوشنویسی ایران و پایداری خوشنویسی در قزوین هرچه بیشتر موفق باشیم.
حرف های امیدوار کننده دبیر که به پایان رسید ، مجری از دبیر افتخاری این دوسالانه گفت ، کسی که عمر خود را صرف احیای خوشنویسی نموده و امروز در بستر بیماری است ؛ استاد ابوالحسن محصص مستشاری.
او اگر چه در میان جمع نبود اما فیلمی از استاد پخش شد که حاوی نظرات وی در باب دوسالانه وشخصیت هنری عماد الکتاب سیفی قزوینی بود . شوق استاد خوشنویسی ایران از برگزاری چنین رویدادی به حدی بود که گویی درد هم به احترام این عشق ، برای لحظاتی او را رها کرده بود.
اما نشست دیگر به جایی رسیده بود که همه منتظر او بودند . مجری از استاد غلامحسین امیرخانی دعوت کرد تا به روی سن بیاید و از عماد الکتاب بگوید و استاد در بدرقه ی نگاه مشتاقانشان به جایگاه رسیدند و کلام آغازینشان اینگونه دل های هنردوستان را نوازش داد :خاستگاه خط هنری ایران است و باید به عنوان کشوری که سابقه حضور و پیدایش این هنر در ایران بوده سهم جدی‌تری را داشته باشیم.
استاد غلامحسین امیرخانی اظهار داشت: هنراین قدرت را دارد که از طریق کلام، تصویر و یا صدا در دل انسان‌ها نفوذکرده و تحول نتیجه اثر هنری است که از آن همین انتظار می‌رود.
وی ادامه داد: استان قزوین برگزار کننده یک برنامه هنری به نام دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران است که با توجه به اهمیت کار حساسیت‌هایی وجود دارد.
عضو شورای راهبردی دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران اضافه کرد:امیدواریم این دوسالانه بتواند آنگونه که در هدف برنامه است جایگاه خود رادر سیر تاریخ هنر ایران در زمینه خوشنویسی به طور جدی ادامه دهد و آنگونه که شایسته کشور با فرهنگ ماست نسبت به آنچه در زمینه خط و خوشنویسی وظیفه داریم، عمل کنیم.
وی عنوان داشت: خاستگاه خط هنری در ایران بوده است و گذشته از اینکه خط بهعنوان وسیله‌ای است که انسان بتواند اندیشه خود را مکتوب کند.
استاد امیرخانی افزود: لازم بوده به عنوان کشوری که سابقه حضور و پیدایش این هنردر ایران بوده سهم جدی‌تر از آنچه تاکنون داشتیم برای معرفی و حق‌شناسی ازتجربه اجداد فرهیخته داشته باشیم و امیدواریم این دوسالانه در سنوات آیندهنیز برگزار شود و صاحبان و علاقه‌مندان هنر خوشنویسی از تمام کشورهایمنطقه و حتی کشورهای خارج از منطقه مورد اقبال و برخورد کارشناسی قرارگیرد.
وی اعلام کرد: با این هدف که ما از سرمشق‌های انسان‌ساز و تعالی بخش درهمه زمینه‌های فرهنگ و هنری چنین برداشته داشته که این سرمشق‌ کمک کند همخود را بهتر شناخته و هم ذوق را پرورش داده و نگاهی توام با یک بینشفرهنگی و انسان در یک مقامی که شایسته انسان است، این سرمشق‌ها ما را بهتعادلی برساند که هدف و آرمان خود را فراموش نکنیم.
استاد خوشنویسی کشورمان تأکید کرد: امیدواریم این هویت موجود به آرمان‌خواهی پیوند بخورد و قدم به قدم به جایگاه انسانی خود نزدیک شویم.

وی با اشاره به سیر خوشنویسی توضیح داد: سیر خوشنویسی در اسلام حرکت تکاملی داشته و شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دست به دست هم داده و این هنر توانسته جایگاه رفیع‌تر و قوی‌تری یابد و این توفیقات بایدالگویی شود که اگر بخواهیم برنامه کاری خود را تنظیم کنیم ما به آن الگوهاو مقام عالی نزدیک شویم.
استاد امیرخانی تصریح کرد: در بخش نستعلیق آثاری از میرعلی تبریزی باقی مانده است، البته آنچنان که حق تاریخ است و باید نسبت به مستندات آن دقت شود این امر صورت نگرفته است و اتفاقات گوناگون موجب شده این آثار از بین برود،همچنین مقداری بداخلاقی فرهنگی که هنر سعی دارد این بداخلاقی را از بینببرد در این بین اثرگذار بوده است.
وی یادآور شد: سلسله‌هایی آمدند و آثار ماقبل خود را از بین بردند و همین امر سبب شد تا شاهد موفقیت‌هایی نباشیم . برای نمونه آثار هخامنشیان توسط اشکانیان از بین رفت و همینطور آثار ساسانیان را دیگران از بین بردند.
عضو شورای راهبردی دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران اضافه کرد:بنابراین یک نگاه همه جانبه لازم است تا آثار را مشاهده کنیم و بهای آن رابرای روشن کردن راه امروز خود به دست آوریم.
وی اعلام کرد: ولی همان مقدار آثاری که امروز در اختیار داریم باید موردبررسی قرار دهیم و برای این منظور همت بلند، دقت و مدیریت قوی لازم است وصرف نظر از اینکه در انگلیس، هند، فرانسه و کشورهای آسیای میانه آثاربسیاری از ما موجود است که اگر فهرست کنیم چندین جلد می‌شود، آنچه داریم را باید قدر دانسته و نسبت به معرفی و شناسایی آن تلاش کنیم.
استاد امیرخانی ادامه داد: پیدایش خط نستعلیق به شکلی که حالت هنری یافته از زمان میرعلی تبریزی است که قبل از ایشان بسیاری در این حیطه تلاش کردند و میرعلی تبریزی آن را قانونمندتر و پیشرفته‌تر کرده است.
وی عنوان داشت: استادان سرشناسی مانند سلطان علی مشهدی و میرعماد قزوینی از شاگردان او هستند که میرعماد شخصیت مستقلی است که آثار خوبی از وی به جا مانده است و شاگردانی دارد که برخی از آنها در حیطه فراموشی هستند وامیدواریم از مظلومیت درآیند و نسبت به معرفی آنها اقداماتی صورت گیرد وانگیزه آنها کمال و جمال بود.
استاد خوشنویسی کشورمان بیان داشت: سلطان علی مشهدی یکی از اساتید برجسته بود که فوق‌العاده قوی‌دست و منزه طلب بود و آثار تراز اول خط نستعلیق دارد .
استاد امیرخانی گفت:بعد از این هنرمند، کسی که قدرت قلم فوق‌العاده همراه با زیبایی داشت میرعلی هروی بود ، بعد از این خوشنویس میرعماد بود که مردم نسبت به این هنرمند شناخت بیشتری دارند که حق این مرد هنرمند است زیرا در ابعاد مختلف شخصیتی برجسته در تاریخ دارد.
وی خاطرنشان کرد: میرعماد شخصیتی بود که مظلومیت وی موجب شد بیشتر موردتوجه قرار گیرد البته وی از جهتی ارادتمندان زیادی داشت ولی از طرفی نیزمورد کینه و دشمنی و حسادت بود و در دوران شاه عباس صفوی شرایط به گونه‌ای بود که کسی مانند میرعماد نمی‌توانست همه شخصیت خود را نشان دهد.
استادامیرخانی تأکید کرد: میرعماد شخصیتی مطرح و برجسته بود که در هنر خوشنویسی، خط را به اعتدال رساند و شاگردان میرعماد نیز طی ۳۰۰ سال آثاری خلق کردند که امروز با دیدن آن حیرت و ستایش کرده زیرا اوج قدرت، تعالی طلبی و عشق‌بازی انسان را نسبت به کمال و جمال در خوشنویسی بروز داده‌اند.
وی با اشاره به عمادالکتاب خوشنویس برجسته قزوینی گفت: میرزا محمدحسین سیفی قزوینی ملقب به عمادالکتاب از استادان خوش‌نویس خط نستعلیق بود که وی در کتابی سرگذشت خود را نوشته است که این حالت در خصوص هیچ خوشنویسی وجودندارد.
عضو شورای راهبردی دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران یادآور شد: وی ازمقلدان سبک خوشنویسی میرزا محمدرضا کلهر بود و از نظر ما عمادالکتاب درردیف اساتید تراز اول است.
پس از سخنان استاد خوشنویسی ایران ، نوبت به افتتاح نمایشگاه آثار عاشورایی رسید که در نگارخانه مهر با حضور جمع کثیری از مشتاقان هنر خوشنویسی انجام پذیرفت .
61 اثر ازهنرمندان بنام خوشنویسی قزوین و نیز اثری از استاد امیرخانی که برای اولین بار در ایران به نمایش درآمد ؛ فرازی از خطبه حضرت زهرا(س) . در میان آثار به نمایش درآمده ، آثار اساتیدی چون : استاد محصص مستشاری ، استاد احمد پیله چی ، استاد پگاه ، استاد سید حیدر موسوی ، استاد علی آقا حسینی ، استاد سید علی فخاری و ... نیز در نمایشگاه در دیدرس علاقمندان قرار گرفته است .
این نمایشگاه تا سوم بهمن ماه در نگارخانه مهر واقع در قزوین - بلوار مدرس - روبروی پاک ملت در دو نوبت صبح و عصر دایر است.
... حالا باید به پیش همایش بعدی اندیشید که این بار کدامین ستاره از آسمان پر ستاره فرهنگ و هنر این سرزمین برای مشتاقان معرفی خواهد شد.


 4 مهمان حاضر 

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه اطلاع رسانی متعلق به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین می باشد.

Design By Seyed Hossein Yasrebi