VTEM SlideshowVTEM SlideshowVTEM SlideshowVTEM Slideshow

 

 

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: قزوین به طور ذاتی پایتخت خوشنویسی ایران است

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی چهارمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران گفت: به گواهی تاریخ هیچ پدیده ای آفریده دست بشر، اهمیت خط و زبان را ندارد. اگر خط اختراع نشده بود افکار و اندیشه های اندیشمندان به آیندگان منتقل نمی شد و درنتیجه تمدن بشر رو به کمال نمی رفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که خوشنویسی را باید یکی از اصیل ترین هنرهای اسلامی به حساب آورد، افزود: در ایران بعد از اسلام خط به صورت هنر مقدس جلوه گر شد و در جایگاه والایی قرار گرفت به گونه ای که همه هنرهای دستی به گونه ای از خط بهره مندند.

جنتی ادامه داد: خوشنویسی هنری قدسی است که پیوسته در خدمت اسلام بوده و هنرمندان خوشنویس طی قرن های متمادی با خلق آثاری ارزنده و ماندگار نقش موثری در فرهنگ اسلامی و گسترش آن داشته اند. گذشته از آن خوشنویسی همواره محفلی برای القای هنرهای دیگری چون شعر، ادبیات، صنایع دستی و معماری بوده است و از این منظر برای هر شهروند کاربرد روزمره دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: خوشنویسی هنری مهذب است که بیشتر از مهارت نیازمند معرفت است و پیشکسوتان و قدمای هنر خوشنویسی به داشتن علم، معرفت و فضیلت شهره بوده اند و آن را مقدمه سایر هنرها می دانستند.

وی تصریح کرد: قرابت این هنر با معرفت دین آن را به هنری در خدمت کلام وحی و ندای قدسی تبدیل کرده و بسیاری از خوشنویسان متقدم عالم و فقیه هم بوده اند. میرزا غلام رضای اصفهانی پیش از آن که خوشنویس باشد عالم و فرهیخته ای وارسته بود و مرحوم آیت الله نجومی در کرمانشاه از بزرگان و مشاهیر خوشنویسی این روزگار بود که علم و فقه و معرفت را پشتوانه خوشنویسی خود قرار داده بود.

جنتی بیان کرد: هنر بدون پشتوانه معرفتی پدیده ای تزیینی و کالبدی است که زود می گذرد و رونق و ماندگاری نمی یابد. اما هنری که از معرفت و تهذیب نفس سرچشمه می گیرد روح الهی دارد و زیبایی را منتقل می کند و کهنگی و مرور زمان در آن راه ندارد.

وی افزود: باید همواره مراقبت کرد که مهارت بر معرفت پیشی نگیرد و غرور بر فروتنی غالب نشود که اگر چنین شود آنگاه هنر ملی ما پا در مسیر نشیب خواهد گذاشت و دودستگی و اختلاف در محیط مهذب خوشنویسی حاکمیت خواهد یافت و بیم آن می رود که دایره پاک آن به رذایلی چون خودبینی، تظاهر و تقابل آلوده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: قزوین از دیرباز به وجود خوشنویسان بزرگی که از این دیار برخواسته اند به عنوان قطب خوشنویسی در ایران و حتی در جهان اسلام مطرح بوده است و شهر هنر و هنرمندان بنامی است که نام و آوازه آن ها در تمام دوران اسلامی زبانزد بوده و در شعر، ادبیات، موسیقی و به ویژه خوشنویسی نام آوران بسیاری را به خود دیده است. نام آورانی که مقام و منزلت علمی و هنری این شهر را باشکوه تر کرده اند.

جنتی افزود: چهره ها و شخصیت های برجسته علمی و ادبی نظیر خواجه نصیر الدین طوسی، خواجه عطاءالملک جوینی، نجم الدین علی کاتبی، امام رافعی قزوینی، عبدالجلیل قزوینی، شرف الدین فضل الله قزوینی، حمداله مستوفی، زکریای قزوینی، عبید زاکانی و خوشنویسان تراز اولی چون مالک دیلمی، میرعماد حسنی سیفی، علیرضا عباسی،  درویش عبدالمجید طالقانی، ملک محمد قزوینی، عمادالکتاب قزوینی، میرزا محمد خیارجی قزوینی، گوهرشاد حسنی سیفی، میرابراهیم حسنی سیفی، میرمحمد امین حسنی و یحیی قزوینی و در عصر حاضر هنرمندان شهیری چون رضا مافی، محمد احسایی و دانشنامه نگار بزرگ، علی اکبر دهخدا، از این دیار هنرپرور برخواسته اند و هرکدام ستارگان درخشانی در آسمان علم و ادب و فرهنگ هستند که خوش درخشیدند.

وی اظهار داشت: گویی مرکزیت علم و هنر به ویژه هنر کتابت و خوشنویسی در ذات قزوین نهفته است پس چه به جاست که از این ظرفیت تاریخی و بومی حداکثر استفاده به عمل آید و در مسیر توسعه فرهنگی و اقتصادی این دیار بهره برداری شود.

جنتی ادامه داد: تنها اگر بخواهیم از اسطوره خوشنویسی دوره صفوی یعنی میرعمادسخن بگوییم همین بس که او با نبوغ خود سبکی در خط نستعلیق به وجود آورد که هنوز پس از گذشت نزدیک به چهارصد سال مورد استفاده و الهام بخش خوشنویسان است و از زمان پیدایش خط نستعلیق تاکنون هیچ هنرمند خوشنویسی را یارای برابری با او نبوده است. چنان که خط میرعماد به دلیل زیبایی، استواری و قدرت خارق العاده و اعجاز گونه به صورت ضرب المثل درآمده است و مانند میر نوشتن و به پایه میر رسیدن نهایت آرزوی هر خوشنویسی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر نیم قرن به عقب برگردیم در قزوین زمانی که پرچمدار هنر خوشنویسی بوده اثری از خط و خطاطی به مفهوم واقعی آن نمی یابیم تا جایی که گمان می رفت این هنر به فراموشی سپرده شود  اما با همت یکی از فرزندان این دیار که خود از خانواده ای اصیل، هنردوست و هنرشناس بود حیاتی دوباره یافت. مرحوم استاد محصص با بضاعتی اندک و سرمایه ای غنی از دانش خوشنویسی و گنجینه مختصری از خطوط قدیمی و با هدف آموزش به علاقمندان، انجمن خوشنویسان قزوین را تاسیس کرد و به همت او و دیگر اساتید این هنر، اعتبار خوشنویسی قزوین دوباره احیا و چراغ این هنر در این دیار همچنان روشن نگاه داشته شده است.

جنتی با بیان این مطلب که قزوین به طور ذاتی پایتخت خوشنویسی ایران است، خاطرنشان کرد: هم اکنون قزوین یکی از ارکان خوشنویسی کشور به شمار می آید و خوشنویسان مطرح بین المللی در این شهر مایه افتخار جامعه هنری هستند و در هیچ جشنواره جای نام قزوین را خالی نگذاشتند. به روان پاک استادان در خاک خفته خوشنویسی درود می فرستیم و برای دست پروردگان و وارثان هنر آن بزرگان در گسترش و تکامل این هنر آرزوی موفقیت داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز در این محفل فرهنگی، شاهد برگزاری آیین پایانی چهارمین دوسالانه خوشنویسی قزوین هستیم که از سال ١٣٨٩ تاکنون در این شهر هنرمندپرور و تاریخی برگزار شده و هر دوره نسبت به دوره های پیشین روندی رو به رشد داشته است. حضور هنرمندان و استادان تراز اول خوشنویسی ایران در این دوسالانه نشان از اهمیت و ارزش برگزاری این رویداد فرهنگی هنری دارد.

جنتی تصریح کرد: این دوره یکی از موفق ترین و پویا ترین دوسالانه های خوشنویسی ایران است که با حضور قریب به ٥٠٠ خوشنویسی و استاد تراز اول در یک فضای تاریخی و به یادماندنی برگزار شده است. امید که همت والای مدیران و مسوولان برگزاری دوسالانه خوشنویسی ایران و دیگر برنامه های مرتبط چون جشنواره خوشنویسی آیات قرآنی و جشنواره خوشنویسی غدیر درخت تنومند هنر خوشنویسی را در این خطه هنرپرور پربارتر کند تا تمامی هنردوستان و علاقمندان به این هنر معنوی از ثمرات آن بهره مند شوند.

وی تاکید کرد: هرچند عنوان پایتخت خوشنویسی ایران عنوان زیبا و پرمعنایی است، اما نباید فقط در چارچوب همین عنوان باقی بماند. بلکه باید در کالبد و روح شهر قزوین معنا شود.

جنتی اظهار داشت: پیشنهاد می کنم نهادهای متولی شهر، از استانداری و استاندار محترم، شهرداری، ادارات کل و موسسات فرهنگی - هنری فعال در استان، در یک همکاری و هم اندیشی پر ثمر، با تدوین طرحی دقیق و کارشناسی، زمینه تحقق عینی این عنوان را در قزوین فراهم آورند، به گونه ای که هر گردشگر خارجی از بدو ورود و در طول اقامت خود جریان زیبای خوشنویسی را درک کند و حال و هوای معنوی و احساس لذت خویش را به دیارش برگرداند و مروج گردشگری در این شهر شود.

وی افزود: منظور از ارائه چنین پیشنهادی نصب چند عبارت نستعلیق بر در و دیوار و چند اثر حجمی خوشنویسی در میادین شهرنیست. بلکه منظور این است  که نمادها و نشان های خوشنویسی در معماری، طراحی و زیباسازی شهر، معماری اماکن مناظر و در طراحی مفهومی زندگی در شهر هم در کالبد و هم در روح شهر جریان یابد و در کنار بناهای مهم تاریخی چون مسجد جامع کبیر، مسجد مدرسه حیدریه، برج های خاقان، آرامگاه مستوفی، خیابان شهدا، سردر عالی قاپو، آب انبارها، آرامگاه ملک محمد، موزه سنگ و سفال و موزه خوشنویسی در عمارت چهلستون قزوین، مکمل پایتخت خوشنویسی ایران شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: امیدوارم در دوره بعدی دوسالانه خوشنویسی در قزوین چنین طرحی به بار نشسته و در حال اجرا باشد و منشا تحول فرهنگی و اقتصادی در این شهر شود. در پایان لازم می دارم از برگزار کنندگان این دوسالانه و عموم هنرمندانی که با ارائه آثار خود بر شکوه آن افزودند و از همه شما فرهیختگان و مدیران و مسوولان اجرایی به ویژه استاندار معزز و پرتلاش قزوین و از حضور سرور گرامی محمدی تاکندی و نماینده محترم مجلس شورای اسلامی سرکار خانم زرآبادی که در این جشنواره حضور یافته اید صمیمانه تشکر و سپاسگزاری نموده و مزید توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم.


 50 مهمان حاضر 

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه اطلاع رسانی متعلق به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین می باشد.

Design By Seyed Hossein Yasrebi